Detalles de la obra
- Título: K. al-fiṣal/al-faṣl fī l-milal wa-l-ahwāʾ wa-l-niḥal//K. al-faṣl bayna ahl al-ahwāʾ wa-l-niḥal//al-Qaṣd wa-l-milal wa-l-ahwāʾ wa-l-niḥal
- Disciplina: DOGMÁTICA
- ID de la obra en la displina: 101
- Tipo:
Obra
- Autor: ʿAlī b. Aḥmad b. Saʿīd b. Ḥazm b. Gālib b. Ṣāliḥ b. Jalaf b. Maʿdān b. Sufyān b. Yazīd; Abū Muḥammad; Ibn Ḥazm; al-Umawī al-Yazīdī al-Fārisī al-Lablī al-Qurṭubī al-Ẓāhirī
- Orden de la obra de ese autor en la disciplina: 4
- Referencias: H, 708; MA, 63; DY, I/1, 170; D, 1204; YI, XII, 251 (62); WJ, III, 326 (448); SD, XVIII, 190, 195 (99); TH, III, 1147, 1148 (1016); IG, IV, 113; LM, IV, 199 (531); NT, II, 79 (45); KZ, VI, 115 (12893); HAB, I, 690; IMB, II, 319; Pons, 136 (103); I. Friedlaender, “Zur Komposition von Ibn Ḥazmʾs Milal waʾn-Nihal”, en C. Bezold (ed.), Orientalische Studien Th. Nöldeke gewidmet, Giessen, 1906, pp. 267-277; M. Asín Palacios, El cordobés Abenházam, primer historiador de las ideas religiosas. Discurso leído ante la Real Academia de la Historia en la recepción pública del señor don Miguel Asín Palacios el día 18 de mayo de 1924, con el discurso de contestación de don Julián Ribera Tarragó, Madrid, 1924; M. Asín Palacios, “La théologie dogmatique dʾAbenhazam de Cordoue”, Revue des Sciences philosophiques et théologiques 1930, pp. 51-62; GAL, SI, 696; Ziriklī, IV, 254; MK, VII, 113; EI1, II, 408; EI2, III, 822; AA VI (1941), p. 76; ZDMG, 66, 165; Rosenthal, Historiography, p. 430 (Iʿlān); A.S. Tritton, “The healing art and the limits of change in nature according to Ibn Ḥazm”, BSOAS 35 (1972), pp. 128-133; J. Atkins, “Ibn Ḥazm and anxiety”, Azure 3 (1979), pp. 13-19; M.E. Rivera, Ibn Ḥazm on Christianity: the polemics of an 11th century European Muslim, M.A. Hartford Seminary, 1968; H. Lazarus-Yafeh, Intertwined Worlds. Medieval Islam and Bible Criticism, Princeton, 1992; C. Adang, Islam frente a Judaísmo. La polémica de Ibn Ḥazm de Córdoba, Madrid, 1994 (pp. 87-100 sobre las fuentes de Ibn Ḥazm); ʿAbd al-Raḥmān Muḥammad Saʿīd Dimašqiyya, Mawqif Ibn Ḥazm min al-maḏhab al-ašʿarī kamā fī Kitābi-hi al-Fiṣal fī l-milal wa-l-niḥal, Riad, 1997; Ghulam Haider Aasi, Muslim understanding of other religions. A study of Ibn Ḥazmʾs Kitāb al-faṣl (sic) fi al-Milal wa al-ahwāʾ wa al-niḥal, Islamabad, 1999; A. Makin, “The influence of Ẓāhirī theory on Ibn Ḥazmʾs theology: the case of his interpretation of the Anthropomorphic Text ‘The Hand of Godʾ”, Medieval Encounters 5 (1999), pp. 112-20; Jessica A. Coope, “With heart, tongue and limbs: Ibn Ḥazm on the essence of faith”, Medieval Encounters 6 (2000), pp. 101-113; S.-M. Behloul, Ibn Hazms Evangelienkritik. Eine methodische Untersuchung, Leiden/Boston: Brill, 2002; BA, 3, 392-443, nº 596/30; S. Qaddūrī, “Ḥaqāʾiq ǧadīda bi-šaʾn naqd Ibn Ḥazm al-asfār al-Tawrāt”, Maǧallat al-Fayṣal 347 (1426/2005), pp. 42-55; S. Schmidtke, “Ibn Ḥazm’s sources on Ash’arism and Muʿtazilism”, en C. Adang et al. (ed.), Ibn Ḥazm of Cordoba, pp. 375-401; M.-S. Behloul, “The testimony of reason and the historical reality: Ibn Ḥazm’s refutation of Christianity”, en C. Adang et al. (ed.), Ibn Ḥazm of Cordoba, pp. 457-83; D. Urvoy, “Le sens de la polémique anti-biblique chez Ibn Ḥazm”, en C. Adang et al. (ed.), Ibn Ḥazm of Cordoba, pp. 485-96; S. al-Sarḥān, Arbāb al-kalām: Ibn Ḥazm yuǧādilu l-Muʿtazila, Beirut, 1431/2010; Martin Whittingham, “Ezra as the Corrupter of theTorah?: Re-Assessing Ibn Ḥazm’s role in the long history of an idea”, Intellectual History of the Islamicate World vol. 1 (2012) Bible in Arabic among Jews, Christians and Muslims, edited by Camilla Adang, Meira Polliack, and Sabine Schmidtke; Samir Kaddouri, Le livre décisif sur les religions et les sectes d'Ibn Hazm: entre l'histoire du texte et la critique textuelle, T. D., Leiden University, 2013 http://hdl.handle.net/1887/21758; Muḥammad al-ʿAṭṭār al-Šinqīṭī y S. Kaddouri, Mafhūm tafāfuʾ al-adilla ʿinda Ibn Ḥazm fī ḍawʾ naẓariyya al-taʿdīdiyya al-dīniyya, 2014-2015; Andrea Baer, Ibn Ḥazms Rationalismus. Widerlegung der Skepsis. Übersetzung und Kommentar (Boethiana 115), Hamburg: Dr. Kovač, 2015; S. Kaddouri, Taʾrīj naṣṣ al-Fiṣal fī l-milal wa-l-niḥal li-bn Ḥazm wa-sabab ijtilāf nusuji-hi wa-basṭ juṭṭat taḥqīqi-hi, 1436/2015; Haggai Mazuz, “Ibn Ḥazm and Midrash”, Journal of Semitic Studies LXII (2017), pp. 137-152.
- Ms. ʿĀšir Ef., Sulaymaniyya, Estambul, 555 (Defter, p. 36; O. Rescher, “Mitteilungen aus Stambuler Bibliotheken”: Sezgin (ed.), Beiträge, I, 263).
- Ms. Brit. Mus., 1610.
- Ms. Ch. Beatty, Dublín, 3845 (Arberry, IV, 28; ʿAwwād en Mawrid 3/2 (1974), p. 251).
- Ms. Escorial (Derenbourg, III, 304-5, nº 1824) (= Casiri, II, 345, nº 1819).
- Ms. Leiden Or., 480 (HAM, p. 37, vol. I).
- Ms. Ragip Pāša, Estambul, 815-816 (O. Rescher, “Mitteilungen aus Stambuler Bibliotheken”: Sezgin (ed.), Beiträge, I, 263).
- Ms. Viena, 975 (tiene información que falta en la edición de El Cairo: C. Adang, Islam frente a Judaísmo. La polémica de Ibn Ḥazm de Córdoba, Madrid, 1994, p. 85).
- Ms. Yale Univ. Library, 1 (Nemoy, p. 65, nº 513; ʿAwwād en Sumer 7/2 (1951), p. 250).
- Ed. (en los márgenes al-Šahrastānī, al-Milal wa-l-niḥal), 5 vols. en 3, El Cairo, 1317-21/1897-1903; reimp. 5 vols. en 2 (en los márgenes: al-Šahrastānī, al-Milal wa-l-niḥal), Bagdad/El Cairo: Maktabat al-Muṯannà-Muʾassasat al-Jānǧī, 1964; reimp. 3 vols., Beirut: Dār al-Maʿrifa, 1395/1975; reimp. Beirut, 1406/1986.
- Ed. ʿAbd al-Raḥmān Jalīfa (en los márgenes, al-Šahrastānī, al-Milal wa-l-niḥal), 5 vols. en 1, El Cairo, 1347-8/1928-1930.
- Ed. parcial I.A. Elhardallo, Ibn Ḥazmʾs attitude to and criticism of the Hebrew Bible based upon a critical edition of the section on the Pentateuch of his Kitāb al-Fiṣal, Ph.D. Cambridge Univ., 1969; I. al-Hārdallo, al-Tawrāt wa-l-Yahūd fī fikr Ibn Ḥazm, Jartum, 1984.
- Ed. Yedda: Maktabat ʿUkāẓ, 1982.
- Ed. Muḥammad Ibrāhīm Naṣr ʿUmayra, 2ª ed., Riad, 1984 (ATA 17 (1985), p. 29).
- Ed. Aḥmad Šams al-Dīn, 3 vols., Beirut: Dār al-kutub al-ʿilmiyya, 1416/1996.
- Ed. en preparación por Nurshīf Rifʾat (mencionada por M.M. Abū Layla, The Muslim view of Christianity with special reference to the work of Ibn Ḥazm (384-456 AH) (994-1064 AD), Ph.D. Univ. Exeter, 1983, p. 165.
- Ed. Muḥammad b. ʿAwḍ b. ʿAbd Allāh al-Šahrī, 2 vols., Riad: Dār al-Faḍīla, 1440/2019.
- Trad. española casi completa M. Asín Palacios, Abanházam de Córdoba y su historia crítica de las ideas religiosas, Madrid, 1927-32 (reseña de A. González Palencia en AA I (1933), pp. 213-4); reimpr. 5 vols., Madrid: Turner, 1984.
- Trad. J. W. Sweetman, Islam and Christian Theology, 2 vols., Londres, 1945.
- Trad. parciales: I. Friedlander, “Heterodoxies of the Shiʿites according to Ibn Ḥazm”, JAOS XXVIII (1907), pp. 1-80, XXIX (1908), pp. 1-183; M. Asín Palacios, “La indiferencia religiosa en la España musulmana, según Abenházam, historiador de las religiones y las sectas”, Cultura Española V (1907), pp. 297-310; E. Bergdolt, “Ibn Ḥazms Abhandlung über die Farben”, Zeitschrift für Semitistik und verwandte Gebiete IX/1-2 (1933), p. 139-146 (reseña de M. Asín Palacios en AA II (1934), pp. 452-3); S. Gómez Nogales, “Constitutivos metafísicos del ser según Ibn Ḥazm”, AA XXIX (1964), pp. 207-232, p. 391; M.M. Abū Layla, The Muslim view of Christianity with special reference to the work of Ibn Ḥazm (384-456 AH) (994-1064 AD), Ph.D. Univ. Exeter, 1983 (inédita); S.M. Wasserstrom, Species of Misbelief: A History of Muslim Heresiography of the Jews, Ph. D., Univ. Toronto, 1985; Gh.H. Aasi, Muslim understanding of other religions: an analytical study of Ibn Ḥazmʾs al-Fiṣal fī al-milal wa al-ahwāʾ wa al-niḥal, Ph.D., Temple Univ., 1987; ʿUmar b. Maḥmūn Abū ʿUmar y Ḥasan Maḥmūd Abū Haniyya, Taǧrīd asmāʾ al-ruwāt allāḏīna takallama fī-him Ibn Ḥazm ǧarḥan wa-taʿdīlan muqārana maʿa aqwāl aʾimmat al-ǧarḥ wa-l-taʿdīl wa-yalī-hi al-riǧāl allāḏīna takallama fī-him Ibn Ḥazm fī l-Fiṣal wa-nasaba-hum ilà bidʿa, al-Zarqāʾ (Jordania): Maktabat al-manār, 1408/1988; N.A.R. Rifaat, Ibn Ḥazm on Jews and Judaism, Ph. D., Univ. Exeter, 1988; A. Bouamama, La littérature polémique musulmane contre le christianisme depuis ses origines jusquʾau XIIIe siècle, Argel, 1988; C. Adang, Muslim writers on Judaism and the Hebrew Bible. From Ibn Rabban to Ibn Ḥazm, Ph.D. Univ. Nijmegen, 1993; Juan Pedro Monferrer, “En torno a la posible procedencia oriental en una cita del NT empleada en el Fiṣal de Ibn Ḥazm: Jn, 1, 35-42”, Andalucía Medieval: Actas del III Congreso de Historia de Andalucía. Córdoba, 2001, vol. 6 (2003), pp. 259-272; R. Kruk, “Ibn Hazm’s tadpoles: a Zahirite reads the book of nature”, en R. Arnzen y J. Thielmann (ed.), Words, texts and concepts cruising the Mediterranean sea. Studies on the sources, contents and influences of Islamic civilization and Arabic Philosophy and science dedicated to Gerhard Endress on his sixty-fifth birthday, Leuven: Peeters, 2004, pp. 400-9, Orientalia Lovaniense Analecta 139.
Obras relacionadas:
- Ibn Ḥazm al-Qurṭubī (ʿA. b. Aḥ. b. S.), Mujtaṣar al-Milal wa-l-niḥal.
- Ibn Ḥazm al-Qurṭubī (ʿA. b. Aḥ. b. S.), al-Radd ʿalà man iʿtaraḍa ʿalà l-Fiṣal