Contribución sobre vidrios islámicos de Pedro Jiménez y Julio Navarro

Lasers in the Conservation of ArtworksAcaba de publicarse el volumen de actas “Lasers in the Conservation of Artworks. Proceedings of the International Conference LACONA VII, Madrid, Spain, 2007” (London, Taylor & Francis Group, 2008), que incluye una comunicación de un equipo científico formado por Noemí Carmona, Manuel García-Heras (ambos del Instituto de Historia, CCHS-CSIC, Madrid), Mª. Ángeles Villegas Broncano (Centro Nacional de Investigaciones Metalúrgicas, CENIM-CSIC, Madrid), y los arqueólogos Pedro Jiménez Castillo y Julio Navarro Palazón (LAAC-EEA-CSIC). Se trata de un estudio de cromóforos de vidrios islámicos procedentes de excavaciones arqueológicas en la ciudad de Murcia, datados en el siglo XII.

La principal aportación de este estudio ha sido la obtención de información sobre la tecnología desarrollada para la creación de diferentes colores en el vidrio, de modo que los datos resultantes han permitido la asignación de los iones responsables para cada color estudiado (azul turquesa, verde azulado, verde esmeralda, púrpura, amarillo y rojo), y han proporcionado información relevante sobre las técnicas de coloreado empleadas por los artesanos vidrieros andalusíes.
 

Study of chromophores of Islamic glasses from Al-Andalus (Murcia, Spain)
N. Carmona, M. García-Heras, M.A. Villegas, P. Jiménez, J. Navarro
Lasers in the Conservation of Artworks. Proceedings of the International Conference LACONA VII, Madrid, Spain, 2007
London, Taylor & Francis Group, 2008
Págs. 73-78
ISBN: 978-0-415-47596-9

Abstract:

The recent discovery and excavation of 12th century AD urban glass workshops in the city of Murcia (Spain) have provided good evidences of glass production in the ancient Islamic territory of Al-Andalus. Among other findings, an important amount of bulk coloured and colourless glass fragments were unearthed during the archaeological works undertaken. This research presents the results obtained in the characterization of the chromophores responsible of the different colours found in the glass ensemble, namely turquoise blue, green bluish, emerald green, purple, yellow and red. The main goal of the study was to get some insights into the technology developed to obtain different colours in glasses. The resulting data have allowed the assignment of the ions responsible for each colour studied and have provided outstanding information on the colouring techniques used by the Islamic glassmakers of Al-Andalus.

Este artículo se puede consultar en PDF aquí:  http://digital.csic.es/bitstream/10261/12747/1/LACONA_Paper_andalusies.pdf

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